Grundläggande
utbildning
Sjundeå kommun erbjuder sina invånare en kvalitativ och mångsidig grundläggande utbildning i Sjundeå svenska skola och Aleksis Kiven koulu i Bildningscampuset Sjundeå hjärta. De svenska eleverna går årskurserna 7–9 i Källhagens skola i Virkby, Lojo, eller i Winellska skolan i Kyrkslätt.
Allmänt om grundläggande utbildningen
Sjundeå kommun erbjuder kommuninvånarna högklassiga och mångsidiga skoltjänster i två grundskolor. Finskspråkig undervisning ges i Aleksis Kiven koulu (åk 1-9) samt svenskspråkig undervisning i Sjundeå svenska skola (åk 1-6). I alla skolor ordnas undervisning för barn i behov av särskilt stöd i smågrupper. De svenskspråkiga eleverna fortsätter i årskurs 7-9 antingen i Kyrkslätt (Winellska skolan) eller i Lojo (Källhagens skola i Virkby).
Anmälan till grundläggande utbildning
Inskrivningen till Sjundeå kommuns grundläggande utbildning sker elektroniskt via elevförvaltningssystemet Wilma.
Till vårdnadshavare vars 2018 födda barn börjar i årskurs ett 7.8.2025 skickas ett brev via posten om att läroplikten börjar. I brevet finns anmälningsanvisningarna.
Man anmäler barnet till skolan via systemet Wilma med Wilma-koderna som man har fått under förskoleundervisningen. Anmälningstiden är 7.1- 21.1.2025.
För de vårdnadshavare som ännu inte har fått instruktioner för Wilma, skickas de hem. Om du har frågor gällande Wilma, vänligen kontakta koordinatorn för elevförvaltning Mari Mettälä.
Blanketten “Anmälan till grundläggande utbildning” hittar du under länken “Blanketter” i den blå balken på Wilmas framsida. Blanketten för ansökan om skolskjutsförmån och eftermiddagsverksamhetplats hittar du under “Ansökningar och beslut”.
De som flyttar till kommunen och behöver anmäla sig till skolan kan vara i kontakt med koordinatorn för elevförvaltning Mari Mettälä.
De vårdnadshavare som önskar skjuta fram barnets skolstart med ett år eller önskar att barnet inleder skolgången ett år före lagstadgad tid lämnar in ansökan ”Avvikande inledning av grundläggande utbildning” till bildningsdirektören. Ett psykologutlåtande, samt vid behov ett läkarintyg, ska bifogas i ansökan.
Med blanketten nedan ansöker man om rättighet att eleven får inleda skolgången ett år senare eller tidigare än stadgat eller om förlängd läroplikt.
De finskspråkiga högstadieeleverna fortsätter sin skolgång i Aleksis Kiven koulus enhetsskola utan separat anmälan. Efter årskurs 6 fortsätter de svenskspråkiga Sjundeåeleverna sin skolgång i Källhagens skola i Virkby eller i Winellska skolan i Kyrkslätt.
Principer för elevantagning
Bildningsnämnden har vid sitt möte 13.6.2018 § 64 godkänt Sjundeå kommuns principer för antagande av elever till förskoleundervisning och den grundläggande utbildningen. Kommunen anvisar en närskola för varje elev enligt de principer om antagande av elever i undervisning som bildningsnämnden har godkänt.
En elev kan ansöka om att bli antagen till en annan skola än närskolan.
Vårdnadshavarna kan även ansöka om en skolplats för sitt barn i en skola i en annan
kommun, om ifrågavarande skola antar barnet som elev. Då iakttas principerna för
antagande av elever i kommunen i fråga.
Då eleven på vårdnadshavarens ansökan går i en skola på annan ort eller i annan
skola än den som kommunen anvisat, anordnar och ersätter kommunen inte
skolskjutsarna.
Läroplikt
Barn som stadigvarande bor i Finland blir läropliktiga det år de fyller sju år. Läroplikten upphör då den läropliktiga fyllt 18 år eller avlagt studentexamen eller yrkesinriktad examen med godkänt resultat, eller avlagt motsvarande utbildning utomlands.
Läroplikten kan förlängas på grund av en skada eller sjukdom. Vårdnadshavaren ansöker om förlängd läroplikt med blanketten ”Avvikande inledning av grundläggande utbildning”. Ett sakkunnigutlåtande (neurolog, barnläkare) ska bifogas till ansökan. Ansökan lämnas in till bildningskansliet. Bildningschefen fattar beslut om förlängd läroplikt på basis av sakkunnig-utlåtanden.
Läroplan
Utgångspunkten för läroplansprocessen i Sjundeå kommun har varit delaktighet i enlighet med de nationella läroplansgrunderna. Målsättningen är att elever, undervisningspersonal, elevernas vårdnadshavare och förtroendevalda får möjlighet att påverka läroplanens innehåll. Innehållet i läroplanen utarbetas i samarbete med grundtryggheten och utomstående samarbetsparter.
I enlighet med läroplansgrunderna har Sjundeå kommun sammanställt kommunvisa linjedragningar och specifikationer på ett blått botten vid sidan om läroplanstexten. Bildningsnämnden har godkänt läroplanen och övriga planer anknutna till läroplanen.
Planer och program som kompletterar läroplanen
Skolornas läsårsvisa verksamhetsplaner och -berättelser hittas på skolornas sidor.
Utvecklingsverksamhet inom den grundläggande utbildningen
Statens specialbidrag gällande åtgärder för att främja utbildningsmässig jämställdhet och likvärdighet i förskoleundervisning och grundläggande utbildning 2024–2027
Med hjälp av specialunderstödet som finansieras av Undervisnings- och kulturministeriet stöder man elevernas välmående, likvärdiga uppväxt samt utveckling och jämlikhet. Med understödet anställs tilläggspersonal till grupperna för fostran och undervisning samt fortsätter att utveckla och stärka lärande tillsammans och samtidigt. Projektets mål är att erbjuda tidigt stöd åt alla barn och ungdomar och på så sätt möjliggöra tidigt ingripande i inlärningssvårigheter.
Stärka och utveckla gemensam elev- och studerandevård 2024–2025
Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat Sjundeå kommun statens specialunderstöd för att stärka och utveckla den gemensamma elev- och studerandevården. Målet med projektet är att förbättra skoltrivseln, förebygga mobbning och skapa fungerande verksamhetsmodeller till Bildningscampuset. Inom ramen för projektet har man främjat användningen av positiv pedagogik bland de som arbetar på bildningscampuset. I positiv pedagogik betonas bemötande av barn och unga med respekt, att hjälpa med svårigheter och framför allt att märka det goda. Dessutom har man med hjälp av projektet anställt en gemenskapshandledare till kommunen som verkar i olika fostrings- och undervisningsmiljöer och stöder, handleder och hjälper barn och ungdomar och i synnerhet dem vars skolfrånvaro har ökat. I gemenskapshandledarens arbetsbild syns tydligt hur man implementerat modellen att ingripa i skolfrånvaron i skolans vardag, förebyggande av elevers skolfrånvaro samt stöda anknytningen till skolan.
Erasmus+ ackreditering 2024–2027
Utbildningsstyrelsen har beviljat Sjundeå kommun Erasmus+ ackreditering från och med 1.2.2024. Ackrediteringen möjliggör en systematisk och kvalitativ internationell verksamhet för alla enheter inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen i Sjundeå. Under åren 2024–2027 förverkligar man regelbundet enligt Erasmus-målsättningarna rörlighetsfunktioner med elever och personal, som besök till andra programländer, och utvecklar den internationella verksamheten i Sjundeå.
Längs Sjundeå å – ett äventyr i vattennaturens mångfald 2024–2025
Mellersta Finlands NTM-central har beviljat Sjundeå kommun projektbidrag i miljöfostran och -bildning. Med hjälp av projektets producerar man en omfattande tvåspråkig materialsamling om Sjundeå å i undervisningen och som inlärningsmiljö samt om vattenskyddsarbetet. En projektanställd anställs för att förädla undervisningsmaterialet, utbilda undervisningspersonal och planerar tillfällen för utomhuspedagogik för skolorna.
Internationaliseringsstig 2024–2025
I och med projektet som stöds av Utbildningsstyrelsen skapar man till kommunen en internationaliseringsstrategi. I planeringen och utvecklandet av strategin deltar både barn och personal. Denna enhetliga strategi styr kommunens daghems och skolors internationella verksamhet och försäkrar att alla barn och unga från Sjundeå har jämlika möjligheter att delta i internationell verksamhet enligt sin åldersnivå. I internationaliseringsstigen beskriver man kommunens internationaliseringsfostran inom småbarnspedagogiken, förskole- och nybörjarundervisningen, på årskurserna 3–6 samt årskurserna 7–9. Internationaliseringsfostran börja med kännedom i lokala och närområdenas kultur samt internationalisering på hemmaplan och fortsätter då eleverna växer med nationell internationalisering ända upp till internationell rörlighet.
SkolPT 2024–2025
Med understöd från regionförvaltningsverket har man i kommunen anställt en SkolPT. Under SkolPT:ns ledning strävar man till att öka samt mångsidiggöra elevers motionerande under skoldagarna. Målgruppen är kommunens alla elever inom grundläggande utbildning, men särskilt stöd strävar man att rikta mot elever som rör på sig lite samt elever i de högre årskurserna. Målet är att minska stillasittandet under skoldagen, leda eleverna till att motionera i grupp eller ensamma, erbjuda mångsidiga aktiviteter på rasten samt stärka gemenskapen och en uppmuntrande atmosfär. SkolPT:n utvecklar kommunens process för motionsrådgivning, idrottstutorverksamhet och verkar i tätt samarbete med skolornas personal, elevvården, ungdomstjänsterna och kommunens motionsrådgivning.
Skolornas klubbverksamhet 2024–2025
Sjundeå kommun får bidrag från Utbildningsstyrelsen för att ordna klubbverksamhet. I kommunens grundskolor erbjuds gratis och frivillig klubbverksamhet som stöder elevernas fysiska, psykiska och sociala tillväxt och utveckling. Verksamhetens mål är att öka elevernas delaktighet, främja deras etiska tillväxt och stöda växandet i en gemenskap. Klubbverksamheten är riktad till elever i årskurs 1–9 i den grundläggande utbildningen och kan förverkligas som skolornas egna klubbar eller som gemensamma tvåspråkiga klubbar. Klubbverksamheten ordnas i regel från början av september till slutet av maj, bortsett från skolornas lovtider och söckenhelger. Klubbarna hålls oftast direkt efter skoldagen, men de kan även ordnas innan skoldagen börjar.
Finlandsmodellen för hobbyverksamhet 2024–2025
Sjundeå kommun har beviljats statsbidrag för projektet Finlandsmodellen för hobbyverksamhet. Denna verksamhetsform av Undervisnings- och kulturministeriet strävar till att öka barn och ungas välmående genom att erbjuda varje barn och ungdom en trevlig och gratis hobby i samband med skoldagen. Klubbarna är avgiftsfria och de ordnas i huvudsak på platser som är bekanta för eleverna som i skolan eller skolans näromgivning. För klubbmedlemmarna serveras mellanmål innan klubben börjar. En del av klubbarna är riktad för lågstadieelever och en del för högstadieelever. Hobbyerna hålls varje vecka efter skolan i regel från början av september till slutet av maj, utom under skolornas lovtider och söckenhelger.
Blanketter
Med denna blankett ansöker man rätt för elev som inte är bosatt i kommunen att gå i skola i Sjundeå.
Skolmåltiden
Anvisningar och blanketter gällande specialkost.
Andra ansökningar lämnas in via Wilma(öppnas i en ny flik, du flyttas till en annan tjänst).
Bekanta dig också med
Bildningskansliet
-
Sini Tiainen
Fostrings- och undervisningskoordinator
Parkstigen 1, 02580 Sjundeå
-
Mari Mettälä
Koordinator för elevförvaltning
Parkstigen 1, 02580 Sjundeå
-
Cilla Ojala
Förvaltningskoordinator
Parkstigen 1, 02580 Sjundeå
-
Eero Kling
Bildningsdirektör
Parkstigen 1, 02580 Sjundeå