Siirry sisältöön

Siuntiontien ajonopeudet halutaan kuriin

Punainen auto ajaa Siuntiontietä etelään, edessä suojateitä.

Korkeat ajonopeudet liikenteessä tarkoittavat aina lyhyempää reaktioaikaa ja kovempia osumia onnettomuustilanteissa. Ajonopeus on keskeinen onnettomuuksien syntyyn ja niiden vakavuuteen vaikuttava tekijä.

Siuntiontiellä Sivistyskampus Siuntion sydämen läheisyydessä nopeusrajoitus on asetettu 40 kilometriin tunnissa. Valitettavasti pohjoisen suuntaan mentäessä vain harva noudattaa nopeusrajoitusta. Uudenmaan ELY-keskuksen nopeusnäyttötauluista vuoden 2023 toukokuussa kerätyn aineiston mukaan pohjoisen suuntaan ajettaessa nopeusrajoituksen ylitti 86 prosenttia autoilijoista. Keskinopeus oli 47 kilometriä tunnissa.

Siuntion liikenneturvallisuustyöryhmä muistuttaa, että Siuntiontiellä liikkuu paljon lapsia ja nuoria. Lapset eivät välttämättä osaa ohjata tarkkaavaisuuttaan oikeisiin asioihin, minkä vuoksi autoilijoiden on erityisen tärkeää ajaa rauhallisesti. Tutkimusten mukaan alle 30 kilometrin tuntivauhdilla törmätessä jalankulkijan kuoleman todennäköisyys alle 10 prosenttia. Törmäysnopeuden ollessa 50 kilometriä tunnissa jalankulkijan kuoleman todennäköisyys on jo 30 prosenttia. Alhaisempaa nopeutta ajettaessa jää myös enemmän aikaa reagoida yllättäviin tilanteisiin.

Vuoden 2023 nopeusmittausten tulokset

Siuntion maanteille asennetaan vuosittain ajonopeuksia ilmoittavia nopeusnäyttötauluja. Nämä paikkaansa vaihtavat siirrettävät nopeusnäyttötaulut ovat osa Uudenmaan ELY-keskuksen alueella tekemää ajonopeuksien seurantaa. Tien varrella sijaitseva nopeusnäyttö saa ajoneuvon kuljettajan kiinnittämään huomion omaan ajonopeuteensa. Ajonopeuksista muistuttamisen lisäksi nopeusnäyttötauluilla kerätään myös tietoa liikenneturvallisuustyön ja suunnittelun pohjaksi.

Vuoden 2023 aikana Siuntiossa toteutettiin yhteensä kahdeksan kahden viikon pituista mittausjaksoa eri pisteissä. Mittauspisteet sijaitsevat liikenneturvallisuuden kannalta keskeisissä kohteissa kuten koulujen lähettyvillä, sisääntuloväylillä tai vaaralliseksi koettujen risteyksien ja suojateiden äärellä.

Tutustu tuloksiin

Graafi osoittaa, että jalankulkijan kuolemanriski nousee nopeasti kun auton törmäysvauhti kasvaa. 60 kilometrin tuntinopeudessa jalankulkijan kuoleman todennäköisyys törmäyksessä on jo yli 50 prosenttia ja 80 kilometrin tuntinopeudessa se on 90 prosenttia.