Gå till in­ne­hål­let

In­ter­na­tio­nell verk­sam­het i Sjun­deå svens­ka skola


Lä­rar­nas jobb­skugg­nings­pe­ri­od i Dan­mark i ja­nu­a­ri 2025

Erasmus-​projektet möj­lig­gjor­de för två lä­ra­re, Ca­ro­la Bäck­ström och He­le­na Bardy, att delta i en job shadowing-​period i Bram­ming, Dan­mark. Lä­rar­na fick möj­lig­het att följa, ob­ser­ve­ra och ak­tivt delta i den lo­ka­la sko­lans lä­ra­res ar­bets­vec­ka. Målet med job sha­dowing var att få nya idéer, tan­kar och me­to­der för ut­om­huspe­da­go­gik, öka med­ve­ten­he­ten om möj­lig­he­ter och ut­ma­ning­ar inom håll­bar ut­veck­ling samt sä­ker­stäl­la fort­satt kul­tu­rellt sam­ar­be­te och verk­sam­het även efter pe­ri­o­den.

Carola Bäckström (till vänster) och Helena Bardy (till höger) reste till Danmark för att delta i en jobbskuggningsperiod på en skola i Bramming.

Ca­ro­la Bäck­ström (till väns­ter) och He­le­na Bardy (till höger) reste till Dan­mark för att delta i en jobb­skugg­nings­pe­ri­od på en skola i Bram­ming. Nord­re skole i Bram­ming är en låg­sta­di­e­sko­la. Ca­ro­la och He­le­na bodde i den gamla, my­si­ga, lilla sta­den Ribe. Ribe är grun­dat år 801 och är myc­ket väl­be­va­rad. 

Kom­men­ta­rer från lä­rar­na som del­tog i mo­bi­li­tets­pe­ri­o­den efter resan:

-​Mycket gi­van­de och in­tres­sant.

Det är in­tres­sant att upp­le­va olika sko­lor och den all­män­na stäm­ning­en i sko­lan. Alla skol­mil­jö­er har både styr­kor och svag­he­ter. Det mänsk­li­ga är det vik­ti­gas­te.

Jag fick idéer till un­der­vis­ning­en från den dans­ka sko­lan. Även det hur smi­digt både barn och vuxna age­ra­de sinse­mel­lan var en vik­tig fak­tor som jag vill ut­veck­la.