Gå till in­ne­hål­let

Vi­sio­nen för Sjun­deås cent­rum­om­rå­de har gjorts som stöd för de­talj­plan­lägg­ning­en. I vi­sio­nen är cent­rum­om­rå­det en ser­vice­kon­cent­ra­tion och ett bo­stads­om­rå­de i liten skala och är tät, låg samt fro­dig. Om­rå­dets struk­tur på­min­ner om små­stä­der och ar­ki­tek­tu­ren har sitt ur­sprung i Sjun­deås hi­sto­ris­ka bygg­na­der.

I vi­sio­nen har ser­vice och af­färslo­ka­ler pla­ce­rats längs Sjun­deå­vä­gen. Vid tor­get finns ett nytt by­a­hus som be­tjä­nar alla by­in­vå­na­re och fun­ge­rar som en eve­ne­mangs­plats samt en fort­sätt­ning till skol­cent­ret, och unga kan t.ex. sam­las i huset medan de vän­tar på bus­sen.

Tor­get pla­ce­ras centralt i an­knyt­ning till kom­mer­si­ell och kom­mu­nal ser­vice och möj­lig­gör att olika eve­ne­mang ord­nas i kom­mu­nens kärna. Tor­get fort­sät­ter på skol­cent­rets pro­me­nad­rut­ter och ska­par en smi­dig för­bin­del­se till den bussta­tion som finns på norra sidan om by­a­hu­set, samt vi­da­re till bo­stads­kvar­ter och tåg­sta­tio­nen. 

Bo­stads­om­rå­dets kvar­ter har byggts tätt, de är låga och fro­di­ga. Bygg­na­der­na är 2–4 vå­ning­ar höga, med sa­del­tag och ska­par en små­ska­lig om­väx­lan­de miljö. Egnahems-​ och rad­hu­sen har grup­pe­rats å ena sidan för pri­vat­liv, å andra sidan i små kvar­ter som möj­lig­gör bo­lags­for­mer.

På Fle­mings­ga­tans ma­tar­led samt den nya ma­tar­le­den till tåg­sta­tio­nen ska­pas triv­sel av träd längs ga­tor­na samt bo­stä­der­nas går­dars plan­te­ring­ar och in­gång­ar mot gatan. Ma­tar­le­der­na har egna filer för lätt tra­fik samt möj­lig­het att par­ke­ra längs vägen.

På gårds­ga­tor­na finns lång­sam bil­tra­fik, LPA-​parkering och kör­ning till tom­ten. Nät­ver­ket för gång och cyk­ling fort­sät­ter längs gårds­ga­tor­na och på triv­sam­ma grän­der mel­lan bo­stads­kvar­te­ren.