Gå till in­ne­hål­let

Styr­ning­en av mar­kan­vänd­ning­en


Kom­mu­nens mark­po­li­tis­ka pro­gram och plan­lägg­nings­pro­gram

I det mark­po­li­tis­ka do­ku­men­tet de­fi­ni­e­rar kom­mun­full­mäk­ti­ge de mark­po­li­tis­ka målen och åt­gärds­re­kom­men­da­tio­ner­na. Ett av pro­gram­mets cen­tra­la mål­sätt­ning­ar är att binda tjäns­te­män­nen och de för­tro­en­de­val­da vid de ge­men­sam­ma mark­po­li­tis­ka målen. Det mark­po­li­tis­ka pro­gram­met re­vi­de­ras en gång per full­mäk­ti­ge­pe­ri­od.

Kom­mun­full­mäk­ti­ge be­slu­ta­de 12.2.2024 (§ 2) god­kän­na det i bi­la­gan pre­sen­te­ra­de upp­da­te­ra­de för­slag till kom­mu­nens upp­da­te­ring av plan­lägg­nings­pro­gram­met för åren 2024-2026.

Dess­utom an­teck­nas för kän­ne­dom att plan­lägg­nings­pro­gram­met upp­da­te­ras minst en gång i året.

Mar­kan­vänd­ning­ens ut­veck­lings­bild 2040

Mar­kan­vänd­ning­ens ut­veck­lings­bild är en kon­cen­tre­rad kart­lägg­ning över mar­kan­vänd­ning­ens si­tu­a­tion i kom­mu­nen och hur kom­mu­nens mar­kan­vänd­ning bör di­ri­ge­ras i fram­ti­den så att den fun­ge­rar en­ligt prin­ci­per­na för en håll­bar ut­veck­ling på ett sätt som stö­der kom­mu­nens hel­het­s­e­ko­no­mi.

Ut­veck­lings­bil­den tjä­nar som de när­mas­te årens stra­te­gis­ka plan i all  kom­mu­nal­pla­ne­ring som har att göra med mar­kan­vänd­ning och den är ägnad att an­vän­das av både de kom­mu­na­la be­sluts­fat­tar­na, fö­re­ta­gen, kom­mu­nin­vå­nar­na som olika in­tres­se­grup­per. Ut­veck­lings­bil­den re­vi­de­ras en gång per full­mäk­ti­ge­pe­ri­od och den utgör ett kon­kret verk­tyg då man upp­gör kom­mu­nens bud­get och eko­no­mi­plan.

Enkät av mar­kan­vänd­ning­ens ut­veck­lings­bild 2040 samt triv­sel och kva­li­tet i Sjun­deå kom­mun­cent­rum

För att eta­ble­ra Sjun­deås mar­kan­vänd­nings ut­veck­lings­bild som en del av Sjun­deås plan­lägg­ning, för­verk­li­ga­de vi en plan­kväll på hös­ten 2021 åt be­sluts­fat­tar­na, och på basis av re­sul­ta­ter­na en kart­ba­se­rad enkät i ja­nu­a­ri 2022. En­kä­ten fick 393 svar.

En­kä­ten var två­de­lad. Först frå­ga­de vi om Sjun­deås mar­kan­vänd­nings ut­veck­lings­bil­dens del­om­rå­den samt om kyrk­byn. I den andra delen fo­ku­se­ra­de vi på Sjun­deås kom­mun­cen­ter: hur borde man ut­veck­la cent­rum­om­rå­det på kort och lång sikt. En­kä­ten ge­nom­för­des på fins­ka och svens­ka.

Vi pre­sen­te­ra­de en del av re­sul­tat av en­kä­ten på plan­lägg­nings­kväl­len 6.4.2022.