Gå till in­ne­hål­let

Stöd för väx­an­de och lä­ran­de


En liten flicka och en kvinna sitter vid ett bord och arbetar med uppgifter.

Små­barnspe­da­go­gi­ken har som upp­drag att stöd­ja barns ut­veck­ling och till­växt. Varje barn be­hö­ver stöd i sin till­växt och ut­veck­ling. Stö­det för ut­veck­ling och lä­ran­de en del av den små­barnspe­da­go­gis­ka verk­sam­he­ten med hög kva­li­tet och hör till alla barn som be­hö­ver det. I små­barnspe­da­go­gi­ken an­vänds tre ni­vå­er av stöd: All­mänt, in­ten­si­fi­e­rat och sär­skilt stöd.

För­verk­li­gan­det av stö­det sker med pe­da­go­gis­ka och struk­tu­rel­la lös­ning­ar samt lös­ning­ar som stö­der väl­be­fin­nan­det. Målet är ett ti­digt och väl­taj­mat stöd för att stöda barns väl­be­fin­nan­de och ut­veck­ling.

Ut­gångs­lä­get för att ordna stöd för ut­veck­ling och till­växt är

  • bar­nets styr­kor samt
  • behov gäl­lan­de ut­veck­ling och lä­ran­de

Stöd för väx­an­de och lä­ran­de om­fat­tar

  • lös­ning­ar som möter bar­nets in­di­vi­du­el­la behov samt
  • lös­ning­ar som berör hela grup­pen och lärmil­jö­er­na

I att upp­täc­ka bar­nets behov av stöd samt i pla­ne­ring­en, för­verk­li­gan­det och ut­vär­de­ring­en av stö­det är sam­ar­be­tet med bar­nets vård­nads­ha­va­re, lä­ra­re inom små­barnspe­da­go­gik, spe­ci­allä­ra­re inom små­barnspe­da­go­gik samt övrig per­so­nal vik­tigt.

Om det i små­barnspe­da­go­gi­ken väcks en oro över bar­nets till­växt, ut­veck­ling eller in­lär­ning dis­ku­te­ras ären­det med bar­nets vård­nads­ha­va­re. I små­barnspe­da­go­gik stö­der man bar­nets ut­veck­ling och lä­ran­de på det sätt som bar­nets behov för­ut­sät­ter. För bar­net är det vik­tigt att stö­det bil­dar en kon­se­kvent kon­ti­nu­i­tet under små­barnspe­da­go­gi­ken samt när bar­net bör­jar för­sko­la och skola.

Guide till vård­nads­ha­va­ren

Kon­takt­upp­gif­ter