Gå till in­ne­hål­let

Psykolog-​ och ku­ra­tor­tjäns­ter


Tre röda stolar runt ett runt bord på en mottagning.

Skolku­ra­to­rer­na och skolpsy­ko­lo­ger­na stö­der sko­lor­nas uppfostring-​ och un­der­vis­nings­ar­be­te. Som centralt mål är att stär­ka sam­ar­be­tet med hem­men för att stöda ele­vens hel­hets­mäs­si­ga väl­må­en­de i skolsam­fun­det.

Stö­det kan vara in­di­vi­du­ellt eller i grupp eller som hän­för sig till hela skolsam­fun­det. Ar­be­te på in­di­vid­ni­vå är t.ex. psy­ko­lo­gis­ka test som skolpsy­ko­lo­gen utför eller stöd­dis­kus­sio­ner mel­lan ku­ra­tor och elev. Som ämnen för stöd­dis­kus­sion kan t.ex. vara kamrat-​ eller fa­mil­je­re­la­tio­ner eller att klara livet på bästa sätt. I grupp kan man ut­re­da tex.mobb­ning eller för­sö­ka för­bätt­ra klas­san­dan.

Stö­det som ele­ven be­hö­ver byggs i sam­ar­be­te med ele­ven själv, hens vård­nads­ha­va­re och per­so­nal. Vid behov ber man om hjälp av öv­ri­ga per­so­ner, t.ex. så­da­na som är vik­ti­ga an­hö­ri­ga till bar­net.