Gå till in­ne­hål­let

Stöd för väx­an­de och lä­ran­de i för­un­der­vis­ning­en


De barn som del­tar i för­sko­le­un­der­vis­ning hör en­ligt lagen om grund­läg­gan­de ut­bild­ning till kret­sen för stöd för fost­ran och in­lär­ning.

De tre ni­vå­er­na för bar­nets stöd för väx­an­de och lä­ran­de i för­sko­le­un­der­vis­ning­en är

Som ut­gångs­punkt för an­ord­nan­de av stöd för fost­ran och in­lär­ning är varje barns och barn­grupps styr­kor samt behov att lära sig och ut­veck­las.

Barn som be­hö­ver in­ten­si­fi­e­rat och sär­skilt stöd är i för­sko­lan i de för­sko­le­grup­per som finns i sam­band med sko­lor­na.

Det är vik­tigt att för­sko­le­un­der­vis­ning­ens an­ord­na­re är med­ve­ten om stö­det bar­net be­hö­ver innan för­sko­le­un­der­vis­ning­en bör­jar. Ord­nan­det eller fort­sät­tan­det av stöd för bar­net i
för­sko­le­un­der­vis­ning­en pla­ne­ras i yr­kes­ö­ver­gri­pan­de sam­ar­be­te med vård­nads­ha­var­na och even­tu­ellt med andra sak­kun­ni­ga och un­der­vis­nings­per­so­na­len.

Bar­nets in­ten­si­fi­e­ra­de stöd pla­ne­ras och det för­verk­li­gas i prak­ti­ken en­ligt bar­nets plan för lä­ran­de. För de barn som be­hö­ver sär­skilt stöd som stöd för sitt lä­ran­de, fat­tas ett se­pa­rat be­slut om stöd och en in­di­vi­du­ell plan gäl­lan­de ar­ran­ge­ran­de av ut­bild­ning för bar­net (IP). I den bok­förs prak­tis­ka åt­gär­der och pe­da­go­gis­ka lös­ning­ar med hjälp av vilka bar­net får det för hen nöd­vän­di­ga sär­skil­da stöd i för­sko­le­un­der­vis­ning­en.

Ifall det all­män­na stö­det inte räc­ker på­bör­jas för bar­net åt­gär­der för att ordna in­ten­si­fi­e­rat stöd. Det in­ten­si­fi­e­ra­de stö­det är star­ka­re än det all­män­na stö­det samt ett för bar­net mer in­di­vi­du­a­li­se­rat stöd för väx­an­de och lä­ran­de.


Tilläggs­in­for­ma­tion