Gå till in­ne­hål­let

Lunna – Väst­ra Ny­lands nya platt­form för di­gi­ta­la tjäns­ter har öpp­nats

Lunna är Väst­ra Ny­lands väl­färds­om­rå­des nya di­gi­ta­la platt­form, som från och med den 9 april er­bju­der en smi­dig kon­takt­väg till social-​ och häl­so­vårds­tjäns­ter.

Via Lunna kan in­vå­nar­na en­kelt ta kon­takt med häl­so­sta­tio­nen, råd­giv­ning­en, tand­vår­den och Se­ni­o­rin­fo samt den all­män­na kund­råd­giv­ning­en. Chat­ten är en smi­dig kom­mu­ni­ka­tions­ka­nal där med­de­lan­den be­sva­ras på var­da­gar kl. 8–16. Icke-​brådskande med­de­lan­den kan skic­kas dyg­net runt och be­sva­ras inom tre ar­bets­da­gar.

Lunna kan an­vän­das både via mo­bi­lapp och webb­lä­sa­re. För att an­vän­da tjäns­ten krävs stark au­ten­ti­se­ring med nät­banksko­der eller mo­bil­cer­ti­fi­kat. Tjäns­ten är till­gäng­lig för alla in­vå­na­re i väl­färds­om­rå­det, och kom­mu­ni­ka­tio­nen kan ske på fins­ka, svens­ka eller eng­els­ka.