Gå till in­ne­hål­let

In­ter­na­tio­nellt ut­byte inom små­barnspe­da­go­gi­ken

Inom ramen för Erasmus+ pro­gram­met fick två små­barnspe­da­go­ger från Sjun­deå en unik möj­lig­het att be­sö­ka Tyskland och be­kan­ta sig med lo­ka­la pe­da­go­gis­ka me­to­der. Resan gick till den lilla byn Quick­born, som lig­ger nära Ham­burg. Under be­sö­ket fick lä­rar­na en dju­pa­re för­stå­el­se för dag­hem­mets verk­sam­hets­prin­ci­per, som byg­ger på Maria Mon­tes­so­ris pe­da­go­gik.

Mon­tes­so­ri­me­to­den grun­dar sig på själv­styrt lä­ran­de, ett in­di­vi­du­ellt för­håll­nings­sätt och re­spekt för bar­nets na­tur­li­ga behov. Lä­rar­na styr inte bar­nen genom fasta in­struk­tio­ner, utan ska­par en in­lär­nings­mil­jö där bar­nen själ­va får göra val, ut­veck­la sin ini­ti­a­tiv­för­må­ga och lära sig i sin egen takt. I grup­pen råder en at­mo­sfär av fri­het och för­tro­en­de: bar­nen be­stäm­mer själ­va när de ar­be­tar med ma­te­ri­al, när de vilar och när de in­te­ra­ge­rar med sina kam­ra­ter.

Resan var både lä­ro­rik och gi­van­de. Pe­da­go­ger­na från Sjun­deå fick inte bara in­sik­ter i en ny ar­bets­me­tod, utan de fick även möj­lig­het att ut­by­ta er­fa­ren­he­ter med sina kol­le­gor, dis­ku­te­ra ak­tu­el­la frå­gor inom små­barnspe­da­go­gi­ken och knyta vär­de­ful­la kon­tak­ter. De lär­do­mar och idéer som för­vär­va­des under resan kan an­pas­sas och tilläm­pas i den egna verk­sam­he­ten i Fin­land.

Sam­ti­digt gav resan pe­da­go­ger­na en chans att se sina egna un­der­vis­nings­me­to­der ur ett nytt per­spek­tiv. De blev över­ty­ga­de om att det fin­länds­ka sy­ste­met för små­barnspe­da­go­gik vilar på star­ka och väl­fun­ge­ran­de prin­ci­per. I Sjun­deå, lik­som i Tyskland, vär­de­sätts ett in­di­vi­du­ellt för­håll­nings­sätt, men de fin­länds­ka dag­hem­men har sina egna pe­da­go­gis­ka styr­kor som gör dem unika.

Sam­man­fatt­nings­vis vi­sa­de Erasmus+ pro­gram­met sin be­ty­del­se: så­da­na ut­by­ten främ­jar ut­veck­ling­en av ut­bild­ning, be­ri­kar pe­da­go­ger­nas yr­kes­kun­skap och er­bju­der nya lös­ning­ar för att ut­veck­la små­barnspe­da­go­gi­ken.