Gå till in­ne­hål­let

Sjun­deås social-​ och häl­so­vård över­för­des på Väst­ra Ny­lands väl­färds­om­rå­de 1.1.2023

Av Sjun­deås kom­mu­na­la ser­vice över­för­des häl­so­vår­den, äldre­bo­en­den, fa­mil­je­cent­ret, so­ci­al­ser­vicen, skolku­ra­torn, skolpsy­ko­lo­gen och den re­ha­bi­li­te­ran­de sys­sel­sätt­nings­verk­sam­he­ten rik­tad till vuxna till Väst­ra Ny­lands väl­färds­om­rå­de.

Väl­färds­om­rå­dets kund­tjänst öpp­na­des den 2 ja­nu­a­ri 2023, tfn 029 151 2000. Du kan ringa kund­tjäns­ten var­da­gar kl. 8–16 i frå­gor som gäl­ler all­män råd­giv­ning och väl­färds­om­rå­dets tjäns­ter.

Över­gång­en till Väst­ra Ny­lands väl­färds­om­rå­de or­sa­kar änd­ring­ar

Käl­lan till föl­jan­de in­for­ma­tion är Väst­ra Ny­lands väl­färds­om­rå­de, www.luvn.fi/sv(öpp­nas i en ny flik, du flyt­tas till en annan tjänst).

Ur in­vå­nar­nas och per­so­na­lens per­spek­tiv be­va­ras en stor del helt oför­änd­rat. Tjäns­ter­na fås från samma be­kan­ta stäl­le som ti­di­ga­re. No­te­ra dock att det vid års­skif­tet kan fö­re­kom­ma till­fäl­li­ga dröjs­mål och stör­ning­ar i vissa tjäns­ter.

Vil­ket stäl­le ska jag kon­tak­ta om jag in­sjuk­nar?

Du kan kon­tak­ta häl­so­sta­tio­nen på samma sätt som ti­di­ga­re. Te­le­fon­num­ren änd­ras steg­vis från och med bör­jan av 2023. Väl­färds­om­rå­det in­for­me­rar om den steg­vi­sa för­änd­ring­en av te­le­fon­num­ren på webb­plat­sen www.luvn.fi/sv(öpp­nas i en ny flik, du flyt­tas till en annan tjänst) samt genom in­spel­ning­ar på det gamla te­le­fon­num­ret som hän­vi­sar till det nya num­ret.

Jag har bokat en tid till häl­so­vår­da­rens mot­tag­ning, be­va­ras den?

Ja, alla nu­va­ran­de tjäns­ter och tids­bok­ning­ar be­va­ras oför­änd­ra­de efter års­skif­tet.

Kvit­te­ra med­de­lan­det om Kanta-​tjänsterna i Mina Kanta

Med an­led­ning av över­gång­en till väl­färds­om­rå­det bör in­vår­na få in­for­ma­tion om Kanta-​tjänsterna på nytt. Ge om att ta emot med­de­lan­det om Kanta-​tjänsterna ut­tryc­ker du att du tagit emot in­for­ma­tio­nen om Kanta-​tjänsterna, da­ta­han­te­ring­en och din rät­tig­het att på­ver­ka da­ta­han­te­ring­en. På så sätt ser du till att social-​ och häl­so­vårds­per­so­na­len kan ut­nytt­ja den in­for­ma­tion som finns i Kanta när vård­för­hål­lan­det över­flyt­tas till en ny aktör. Läs mer om hur in­for­ma­tion över­förs i sam­band med över­gång­en till väl­färds­om­rå­den(öpp­nas i en ny flik, du flyt­tas till en annan tjänst).

Det är vik­tigt att ta emot det nya med­de­lan­det om Kanta-​tjänsterna ef­tersom de pa­ti­en­tan­teck­ning­ar som gjorts i väl­färds­om­rå­det kan ses av till ex­em­pel per­so­nal på HUS en­bart efter att du tagit emot Kanta-​meddelandet. I sam­band med Kanta-​informationen får du också mer in­for­ma­tion om den tem­po­rä­ra rät­ten att få in­for­ma­tion i Ny­land, som syn­bar­he­ten av pa­ti­ent­da­ta i Ny­land grun­dar sig på från och med 1.1.2023.

För att social-​ och häl­so­vår­den ska fun­ge­ra är det vik­tigt att proff­sen har om­fat­tan­de och upp­da­te­rad in­for­ma­tion om kun­den. Om du upp­sö­ker häl­so­cen­tra­len i Sjun­deå och blir skic­kad till den spe­ci­a­li­se­ra­de sjuk­vår­den i HUS är det vik­tigt att proff­sen på HUS vid behov kan ut­nytt­ja den in­for­ma­tion som om dig som skri­vits upp inom väl­färds­om­rå­det.

Läs väl­färds­om­rå­dets med­de­lan­de om Kanta-​informationen(öpp­nas i en ny flik, du flyt­tas till en annan tjänst)

Vad för­blir oför­änd­rat?

De vik­ti­gas­te för­änd­ring­ar­na

De vik­ti­gas­te för­änd­ring­ar­na inom den när­mas­te fram­ti­den ur in­vå­nar­nas per­spek­tiv är:

Änd­ring­ar i kundser­vice­num­ren

Väl­färds­om­rå­det har med­de­lat att te­le­fon­num­ren änd­ras en­ligt föl­jan­de tid­ta­bell: