Siir­ry si­säl­töön

Tukea ke­hi­tyk­seen ja op­pi­mi­seen


Pieni tyttö ja nainen istuvat pöydän ääressä tehtävien parissa.

Var­hais­kas­va­tuk­sen teh­tä­vä on tukea las­ten ke­hi­tys­tä ja kas­vua. Jo­kai­nen lapsi tar­vit­see kas­vus­saan ja ke­hi­tyk­ses­sään tukea. Ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen tuki on osa laa­du­kas­ta var­hais­kas­va­tuk­sen toi­min­taa ja kuu­luu kai­kil­le sitä tar­vit­se­vil­le lap­sil­le. Var­hais­kas­va­tuk­ses­sa on käy­tös­sä tuen kolme tasoa: Yleinen-​, tehostettu-​ ja eri­tyi­nen tuki.

Tuen to­teut­ta­mi­nen to­teu­tuu pe­da­go­gi­sil­la, ra­ken­teel­li­sil­la ja hy­vin­voin­tia tu­ke­vil­la rat­kai­suil­la. Ta­voit­tee­na on var­hai­nen ja oi­kein ajoi­tet­tu tuki lap­sen hy­vin­voin­nin ja ke­hi­tyk­sen tu­ke­mi­sek­si.

Ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen tuen jär­jes­tä­mi­sen läh­tö­koh­ta­na ovat

  • lap­sen vah­vuu­det
  • op­pi­mi­seen ja ke­hi­tyk­seen liit­ty­vät tar­peet

Ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen tuki ra­ken­tuu

  • las­ten yk­si­löl­li­siin tar­pei­siin vas­taa­mi­ses­ta
  • yh­tei­söl­li­sis­tä ja op­pi­mi­sym­pä­ris­töi­hin liit­ty­vis­tä rat­kai­suis­ta

Lap­sen tuen tar­peen ha­vait­se­mi­ses­sa sekä tuen suun­nit­te­lus­sa, to­teut­ta­mi­ses­sa ja ar­vioin­nis­sa yh­teis­työ lap­sen, huol­ta­jan, var­hais­kas­va­tuk­sen opet­ta­jan, var­hais­kas­va­tuk­sen eri­tyi­so­pet­ta­jan sekä var­hais­kas­va­tuk­sen muun hen­ki­lös­tön kans­sa on tär­ke­ää.

Jos var­hais­kas­va­tuk­ses­sa herää huoli lap­sen kas­vus­ta, ke­hi­tyk­ses­tä tai op­pi­mi­ses­ta, asias­ta kes­kus­tel­laan lap­sen huol­ta­jan kans­sa. Var­hais­kas­va­tuk­ses­sa lap­sen ke­hi­tys­tä ja op­pi­mis­ta tue­taan lap­sen tar­pei­den edel­lyt­tä­mäl­lä ta­val­la. Lap­sen kan­nal­ta on tär­ke­ää, että tuki muo­dos­taa joh­don­mu­kai­sen jat­ku­mon var­hais­kas­va­tuk­sen ai­ka­na sekä lap­sen aloit­taes­sa esio­pe­tuk­sen ja kou­lun.

Op­pai­ta huol­ta­jil­le

Yh­teys­tie­dot