Siir­ry si­säl­töön

Tukea ke­hi­tyk­seen ja op­pi­mi­seen


Pieni tyttö ja nainen istuvat pöydän ääressä tehtävien parissa.

Var­hais­kas­va­tuk­sen teh­tä­vä on tukea las­ten ke­hi­tys­tä ja kas­vua. Jo­kai­nen lapsi tar­vit­see kas­vus­saan ja ke­hi­tyk­ses­sään tukea. Ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen tuki on osa laa­du­kas­ta var­hais­kas­va­tuk­sen toi­min­taa ja kuu­luu kai­kil­le sitä tar­vit­se­vil­le lap­sil­le. Var­hais­kas­va­tuk­ses­sa on käy­tös­sä tuen kolme tasoa: Yleinen-​, tehostettu-​ ja eri­tyi­nen tuki.

Tuen to­teut­ta­mi­nen to­teu­tuu pe­da­go­gi­sil­la, ra­ken­teel­li­sil­la ja hy­vin­voin­tia tu­ke­vil­la rat­kai­suil­la. Ta­voit­tee­na on var­hai­nen ja oi­kein ajoi­tet­tu tuki lap­sen hy­vin­voin­nin ja ke­hi­tyk­sen tu­ke­mi­sek­si.

Ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen tuen jär­jes­tä­mi­sen läh­tö­koh­ta­na ovat

  • lap­sen vah­vuu­det
  • op­pi­mi­seen ja ke­hi­tyk­seen liit­ty­vät tar­peet

Ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen tuki ra­ken­tuu

  • las­ten yk­si­löl­li­siin tar­pei­siin vas­taa­mi­ses­ta
  • yh­tei­söl­li­sis­tä ja op­pi­mi­sym­pä­ris­töi­hin liit­ty­vis­tä rat­kai­suis­ta

Lap­sen tuen tar­peen ha­vait­se­mi­ses­sa sekä tuen suun­nit­te­lus­sa, to­teut­ta­mi­ses­sa ja ar­vioin­nis­sa yh­teis­työ lap­sen, huol­ta­jan, var­hais­kas­va­tuk­sen opet­ta­jan, var­hais­kas­va­tuk­sen eri­tyi­so­pet­ta­jan sekä var­hais­kas­va­tuk­sen muun hen­ki­lös­tön kans­sa on tär­ke­ää.

Jos var­hais­kas­va­tuk­ses­sa herää huoli lap­sen kas­vus­ta, ke­hi­tyk­ses­tä tai op­pi­mi­ses­ta, asias­ta kes­kus­tel­laan lap­sen huol­ta­jan kans­sa. Var­hais­kas­va­tuk­ses­sa lap­sen ke­hi­tys­tä ja op­pi­mis­ta tue­taan lap­sen tar­pei­den edel­lyt­tä­mäl­lä ta­val­la. Lap­sen kan­nal­ta on tär­ke­ää, että tuki muo­dos­taa joh­don­mu­kai­sen jat­ku­mon var­hais­kas­va­tuk­sen ai­ka­na sekä lap­sen aloit­taes­sa esio­pe­tuk­sen ja kou­lun.

Op­pai­ta huol­ta­jil­le

Yh­teys­tie­dot


Men­neet var­hais­kas­va­tuk­sen ja esio­pe­tuk­sen hank­keet

2020-2021

  • Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus var­hais­kas­va­tuk­sen tasa-​arvoa edis­tä­viin toi­men­pi­tei­siin ja laa­dun ke­hit­tä­mi­seen. Hy­vin­voin­tio­pet­ta­jan työn ke­hit­tä­mi­nen var­hais­kas­va­tuk­ses­sa.

2021-2022

  • Kie­li­ri­kas­tei­sen ope­tuk­sen ke­hit­tä­mi­nen esio­pe­tuk­ses­sa.
  • Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus va­kaan ko­ro­na­vi­ruk­sen (COVID-​19) ai­heut­ta­mien poik­keus­o­lo­jen vai­ku­tus­ten ta­soit­ta­mi­sek­si. Var­hais­kas­va­tuk­sen tu­ki­toi­mien te­hos­ta­mi­nen di­gi­toi­min­ta­kult­tuu­ria ke­hit­täen ja hyö­dyn­täen.
  • Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­sen tasa-​arvoa edis­tä­viin toi­men­pi­tei­siin ja laa­dun ke­hit­tä­mi­nen. Kumppanuusopettaja-​toiminta.
  • Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus var­hais­kas­va­tuk­sen tasa-​arvoa edis­tä­viin toi­men­pi­tei­siin ja laa­dun ke­hit­tä­mi­nen. Hy­vin­voin­tio­pet­ta­jien työn jat­ko­ke­hit­tä­mi­nen.
  • Val­tio­na­vus­tus kak­si­vuo­ti­seen esio­pe­tuk­sen ko­kei­luun 2021-2024.

2022-2023

  • Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus var­hais­kas­va­tus­lain mu­kai­sen tuen uu­dis­ta­mi­sen edis­tä­mi­sek­si vuo­sil­le. Ke­hi­tyk­sen ja op­pi­mi­sen tuen las­ten­hoi­ta­jat
  • Val­tio­na­vus­tuk­set kak­si­kie­li­sen ope­tuk­sen laa­jen­ta­mi­seen var­hais­kas­va­tuk­seen
  • Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus di­gi­taa­li­siin tai­toi­hin ja osaa­mi­seen liit­ty­vän hyvän pe­da­go­gi­sen toi­min­nan ke­hit­tä­mi­seen var­hais­kas­va­tuk­ses­sa osana Uudet lu­ku­tai­dot -​kehittämisohjelmaa.

2022-2024

  • In­no­va­tii­vis­ten op­pi­mi­sym­pä­ris­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen var­hais­kas­va­tuk­ses­sa.
  • Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus kan­sain­vä­li­sen toi­min­nan käyn­nis­tä­mi­seen. Era­mus+ Reg­gio Emi­lia Ins­ti­tu­tet kans­sa teh­tä­vään yh­teis­työ­hön.
  • Kan­sain­vä­li­nen osal­li­suus var­hais­kas­va­tuk­seen ja esio­pe­tuk­seen. Yh­teis­työ Ruot­sin­suo­ma­lai­sen kou­lun kans­sa ja kan­sain­vä­li­syy­den kas­vat­ta­mi­nen var­hais­kas­va­tuk­ses­sa ja esio­pe­tuk­ses­sa.

2024-2025

Ope­tus­hal­li­tuk­sen myön­tä­mä avus­tus kan­sain­vä­li­syys­pol­ku 2024-2025 kan­sain­vä­li­syys­stra­te­gian laa­din­ta, jolla tue­taan kan­sain­vä­li­syys­toi­min­nan to­teu­mis­ta päi­vä­ko­tien ja kou­lu­jen ar­keen.

Val­tion eri­tyi­sa­vus­tus var­hais­kas­va­tuk­sen, esi- ja pe­rus­o­pe­tuk­sen kou­lu­tuk­sel­lis­ta tasa-​arvoa ja yh­den­ver­tai­suut­ta edis­tä­viin toi­men­pi­tei­siin vuo­sil­le 2024–2027.

Hank­keen avul­la on tar­koi­tus:

  • Vah­vis­taa var­hais­kas­va­tuk­ses­sa opet­ta­jien yhteis-​ ja sa­man­ai­kai­so­pe­tus­ta
  • Vah­vis­taa suomen-​ ja/tai ruot­sin kiel­tä pien­ryh­mä­toi­min­nan avul­la
  • Ke­hit­tää jous­ta­via ja te­hok­kai­ta ta­po­ja ja uusia käy­tän­tei­tä tu­ke­maan las­ten hy­vin­voin­tia ja op­pi­mis­ta.
  • Ke­hit­tää toi­min­ta­mal­le­ja lap­sen tasa-​arvon ja yh­den­ver­tai­suu­den to­teu­tu­mi­sek­si var­hais­kas­va­tuk­ses­sa