Siir­ry si­säl­töön

Pois­sao­lo­jen eh­käi­sy


Tyhjä pulpetti luokkahuoneessa.

Puu­tum­me ak­tii­vi­ses­ti pois­sao­loi­hin. Uusi pois­sao­lo­jen seu­raa­mi­sen malli ohjaa kou­lua ja kotia toi­mi­maan var­hain. Esi­mer­kik­si tun­ti­mää­rä, jonka jäl­keen koulu on yh­tey­des­sä ko­tiin, on huo­mat­ta­vas­ti pie­nem­pi kuin ennen. Pois­sao­lo­ja tar­kas­tel­laan aina vii­meis­ten 12 vii­kon ajal­ta ja kaik­kien op­pi­lai­den pois­sao­lo­tun­nit tar­kas­te­taan opet­ta­jan toi­mes­ta nel­jäs­ti lu­ku­vuo­des­sa. Pois­sao­lo­tun­tei­hin las­ke­taan kaik­ki pois­sao­lot, mu­kaan lu­kien en­nal­ta ano­tut sekä sai­raus­pois­sao­lot.

Op­pi­lai­den pois­sao­lot ovat li­sään­ty­neet pan­de­mian jäl­keen. Myös tut­ki­mus­tie­to pois­sao­lo­jen vai­ku­tuk­sis­ta on li­sään­ty­nyt. On osoi­tet­tu, että jo 10 pro­sent­tia, eli noin puol­ta­tois­ta viik­koa vas­taa­van tun­ti­mää­rän pois­sao­lo 12 vii­kon ai­ka­na muo­dos­taa ris­kin lap­sen tai nuo­ren kou­luun kiin­nit­ty­mi­sel­le. Kou­luun kiin­nit­ty­mi­nen si­säl­tää kaik­ki op­pi­laan kou­luun liit­ty­vät tun­ne­ko­ke­muk­set, op­pi­mi­sen haas­teet, so­si­aa­li­set suh­teet ja op­pi­laan mah­dol­li­suu­det vai­kut­taa omaa ar­keen­sa. Kou­luun kiin­nit­ty­mi­nen, olipa se sit­ten ka­ve­ri­pii­rin tai op­pi­mi­sen kaut­ta ta­pah­tu­vaa, on pe­rus­ta kai­kel­le hy­vin­voin­nil­le ja ky­vyl­le oppia. Yh­teis­työ kodin ja kou­lun vä­lil­lä on avai­na­se­mas­sa tässä asias­sa.

Puut­tu­mi­nen ei tar­koi­ta moit­ti­mis­ta. En­sim­mäi­nen puut­tu­mi­nen on sen tar­kis­ta­mis­ta, että kaik­ki on hyvin. Ei ole kiel­let­tyä läh­teä per­heen kans­sa lo­ma­mat­kal­le, mutta siel­tä pa­lat­tua on aina syytä tar­kis­taa, että kou­luun kiin­nit­ty­mi­nen ta­pah­tuu ilman on­gel­mia. Siksi kou­lus­ta ol­laan tuon 10 pro­sen­tin yli­tyt­tyä yh­tey­des­sä ko­tiin, vaik­ka pois­sao­lon syy oli­si­kin tie­dos­sa.

Var­hai­nen puut­tu­mi­nen pois­sao­loi­hin on vä­lit­tä­mis­tä. Pois­sao­lois­ta tulee puhua ma­ta­lal­la kyn­nyk­sel­lä. Tar­koi­tuk­se­na on aina sel­vit­tää, miten lapsi tai nuori voi ja tar­vit­see­ko hän mah­dol­li­ses­ti tukea. Oras­ta­viin on­gel­miin on hel­pom­pi puut­tua ai­kai­ses­sa vai­hees­sa. Kun pois­sao­lo­ja on sa­to­ja tun­te­ja, ti­lan­teen kor­jaa­mi­nen on ää­ret­tö­män haas­ta­vaa.

Kou­lu­pois­sao­loi­hin puut­tu­mi­seen liit­ty­vää lain­sää­dän­töä uu­dis­tet­tiin elo­kuun alus­sa 2023. Muu­tok­sen jäl­keen kou­luis­sa on suun­ni­tel­mal­li­ses­ti en­nal­ta eh­käis­tä­vä op­pi­laan pois­sao­lo­ja, seu­rat­ta­va pois­sao­lo­jen ker­ty­mis­tä ja puu­tut­ta­va nii­hin. Siun­tion kunta on mu­ka­na Länsi-​Uudenmaan kun­tien yh­tei­ses­sä KouluKunnossa-​hankkeessa, jonka kes­kiös­sä on kou­lu­pois­sao­lo­jen en­nal­taeh­käi­se­mi­nen sekä kou­lu­pois­sao­loi­hin puut­tu­mi­nen.

Hank­keen ta­voit­tee­na on li­sä­tä op­pi­lai­den hy­vin­voin­tia ja mah­dol­li­suuk­sia oppia siten, että yhä useam­pi op­pi­las mo­ti­voi­tuu ja si­tou­tuu kou­lun­käyn­tiin en­tis­tä pa­rem­min. Hank­kees­sa hyö­dyn­ne­tään alu­eel­la ole­mas­sa ole­via toi­mi­via työs­ken­te­ly­ta­po­ja ja yh­te­näis­te­tään käy­tän­tei­tä en­nal­taeh­käi­se­vän toi­min­nan to­teut­ta­mi­ses­sa, var­hai­ses­sa puut­tu­mi­ses­sa ja vah­vois­sa tu­ki­pal­ve­luis­sa. Op­pi­lai­den kou­luun kiin­nit­ty­mis­tä vah­vis­te­taan tar­joa­mal­la kon­kreet­ti­sia rat­kai­su­ja sekä toi­min­ta­mal­le­ja kou­lu­jen ar­jes­sa hyö­dyn­net­tä­väk­si. Koulukunnossa-​poissaolomalli on kou­lun hen­ki­lö­kun­nal­le suun­nat­tu ma­te­ri­aa­li. Pois­sao­lo­mal­li tar­jo­aa tie­toa ja toi­min­taoh­jei­ta erias­tei­siin pois­sao­lo­ti­lan­tei­siin.