Siir­ry si­säl­töön

Tukea kas­vuun ja op­pi­mi­seen esio­pe­tuk­ses­sa


Esio­pe­tuk­seen osal­lis­tu­vat lap­set kuu­lu­vat pe­rus­o­pe­tus­lain mu­kai­sen kas­vun ja op­pi­mi­sen tuen pii­riin. Lap­sen kas­vun ja op­pi­mi­sen tuen kolme tasoa esio­pe­tuk­ses­sa ovat

Kas­vun ja op­pi­mi­sen tuen jär­jes­tä­mi­sen läh­tö­koh­ta­na ovat kun­kin lap­sen ja lap­si­ryh­män vah­vuu­det sekä oppimis-​ ja ke­hi­tys­tar­peet.

Te­hos­tet­tua ja eri­tyis­tä tukea tar­vit­se­vat lap­set ovat esio­pe­tuk­ses­sa kou­lu­jen yh­tey­des­sä ole­vis­sa esio­pe­tus­ryh­mis­sä.

Lap­sen tar­vit­se­ma tuki on tär­ke­ää olla esio­pe­tuk­sen jär­jes­tä­jäl­lä tie­dos­sa ennen en­sio­pe­tuk­sen al­ka­mis­ta. Lap­sen tuen jär­jes­tä­mi­nen tai jat­ku­mi­nen esio­pe­tuk­ses­sa suun­ni­tel­laan mo­niam­ma­til­li­ses­ti yh­teis­työs­sä huol­ta­jien ja mah­dol­li­ses­ti mui­den tar­vit­ta­via asian­tun­ti­joi­den ja esio­pe­tuk­sen hen­ki­lös­tön kans­sa.

Lap­sen te­hos­tet­tu tuki suun­ni­tel­laan ja se to­teu­tuu käy­tän­nös­sä lap­sen op­pi­mis­suun­ni­tel­man mu­kai­ses­ti. Niil­le lap­sil­le, jotka tar­vit­se­vat op­pi­mi­sen­sa tuek­si eri­tyis­tä tukea, teh­dään eri­tyi­sen tuen pää­tös ja lap­sen hen­ki­lö­koh­tai­nen ope­tuk­sen jär­jes­tä­mis­tä kos­ke­va suun­ni­tel­ma (HOJKS). Sii­hen kir­ja­taan ne käy­tän­nön toi­met ja pe­da­go­gi­set rat­kai­sut, joi­den avul­la lapsi saa esio­pe­tuk­ses­sa tar­vit­se­maan­sa eri­tyis­tä tukea.

Ellei ylei­nen tuki riitä, käyn­nis­te­tään lap­sel­le toi­men­pi­teet te­hos­te­tun tuen jär­jes­tä­mi­sek­si. Te­hos­tet­tu tuki on yleis­tä tukea vah­vem­paa ja yk­si­löl­li­sem­pää lap­sen kas­vun ja op­pi­mi­sen tukea.

Li­sä­tie­to­ja