Anna kunnalle palautetta palautekanavan kautta
Olemme ottaneet käyttöön palautekanavan koko kunnalle ja poistaneet käytöstä verkkosivuillamme aiemmin olleen yleisen palautelomakkeen. Palautekanavalle jätettiin aiemmin vain tekniselle osastolle suuntautuva palaute.
Anna palautetta -linkki löytyy sekä verkkosivujemme ylä- että alaosiosta. Palautesivulla on linkki palautekanavaan, mutta myös linkit Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen, HSL:n ja Finntrafficin palautesivuille.
– Toisinaan saamme kunnalle kuulumatonta palautetta. Kunta ei esimerkiksi enää järjestä terveyskeskuspalveluita ja hammashoitoa, ja järjestyshäiriöistä kuten häiritsevästä mopoilusta pitää soittaa poliisille, sanoo palvelukeskuspäällikkö Riku Haili.
– Valtaosa saamastamme palautteesta kohdistuu tekniselle osastolle, ja tästäkin suurin osa yhdelle viranhaltijalle. Tämän takia vastausaika vaihtelee, mutta pyrimme vastaamaan palautteeseen mahdollisimman pian, Haili jatkaa.
Esimerkiksi toukokuussa palautekanavaan jätettiin 40 palautetta, joista 5 eivät koskeneet kunnan toimintaa. Muut palautteet, yhtä lukuun ottamatta, kohdistuivat tekniselle osastolle.
Palautekanava on Sitowisen toteuttama palvelu, joka sijaitsee Sitowisen palvelimella.
Ohjeet palautteen antajalle
1. Valitse ensin palautteen aihe
Valinta ohjaa palautteen oikealle henkilölle. Aiheita ovat
Kadut, tiet, parkkipaikat ja torit | Kunnan ylläpitämien katualueiden kunto ja kunnossapito |
Katuvalot | Mm. sammuneet katuvalot, toive uudesta katuvalaistuksesta |
Leikkipuistot, liikuntapaikat, koulujen ja päiväkotien pihat | Myös esimerkiksi liikuntahalli, urheilukenttä, uimahalli ja kuntosalit. |
Puistot, viheralueet ja uimarannat | |
Ympäristö ja roskaaminen | |
Hylätyt ajoneuvot | |
Vesihuolto | Kunnan vedenjakelu-, viemäri- ja hulevesiverkkoon liittyvät asiat |
Esiopetus ja varhaiskasvatus | Päiväkotien ja esikoulujen toiminta |
Koulut ja iltapäivätoiminta | Koulujen ja koulun jälkeen järjestettävien kerhojen toiminta |
Kirjasto- ja kulttuuripalvelut | Kirjaston palvelut ja kulttuuritoiminta |
Nuoriso-, urheilu- ja hyvinvointipalvelut | Nuorisoon, liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvä kunnan toiminta |
Työ- ja yrityspalvelut | Yrityksiin ja elinvoimaan liittyvä toiminta |
Yleinen palaute | Muu palaute, jolle yllä olevat luokat eivät sovellu. |
2. Valitse palautteen luonne
Eli esimerkiksi kysymys, kiitos, moite tai idea. Aiheen ja luonteen valinta auttaa meitä tilastoimaan saamaamme palautetta.
2.1. Kartta
Seitsemän ensimmäistä aihetta vievät tämän jälkeen kartalle, johon voit merkitä pisteellä, viivalla ja/tai alueella paikan, jota palautteesi koskee. Jos et halua merkitä mitään kartalle, voit ohittaa sijainnin lisäämisen rastittamalla ylhäällä oikealla sijaitsevan ruudun. Kohta “Ohita sijainnin lisääminen” näkyy aina näytön oikeassa laidassa.
3. Kirjoita palautteesi tekstiruutuun
Älä kerro arkaluonteisia tietoja.
4. Lisää kuva
Voit lisätä kuvan laitteeltasi tai ottaa kuvan asiasta, jota palaute koskee. Palautteeseen voi lisätä 1–5 kuvaa. Kuvan lisääminen on vapaaehtoista. Tämä valikko voi näyttää oudolta isolla näytöllä.
5. Kerro nimesi ja yhteystietosi
Arvostamme saamaamme palautetta ja vastaamme oikein mielellämme palautteeseesi ja kysymyksiisi. Jos rastitat vaihtoehdon Palautteeni saa julkaista, palautteesi sekä siihen antamamme vastaus julkaistaan kunnan karttapalvelussa.
– Silloin tällöin saamme nimetöntä palautetta, joka sisältää kysymyksiä tai väärinymmärryksiä. Haluaisimme kernaasti auttaa kuntalaisia oikean tiedon saamisessa, mutta nimettömän palautteen antajia emme pysty auttamaan, Riku Haili toteaa.
Järjestelmä helpottaa palautteen hallinnointia
Palautekanavan kautta tullut palaute pysyy palautejärjestelmässä, jossa sitä hallinnoidaan. Järjestelmää käyttävät viranhaltijat näkevät, onko palautteeseen vastattu, mitä on vastattu ja milloin. Palautejärjestelmästä palautteet löytyvät helposti, ja niihin voi palata myöhemmin.
– Sähköpostissa tulleet viestit voivat hukkua muiden viestien joukkoon eivätkä siirry eteenpäin, jos viranhaltija on poissa tai vaihtuu. Sen takia haluamme kaiken palautteen palautejärjestelmään, Haili tarkentaa.
Palautejärjestelmästä saa ajettua tilastot siitä, minkä aiheista ja luonteista palautetta kunta saa ja kuinka nopeasti siihen on vastattu.
– Kunnan päättäjät ovat toivoneet tällaista tilastointia. Tämän takia kaikki palautteen anto on keskitetty palautekanavaan, Haili sanoo.