Siirry sisältöön

Anna kunnalle palautetta palautekanavan kautta

Olemme ottaneet käyttöön palautekanavan koko kunnalle ja poistaneet käytöstä verkkosivuillamme aiemmin olleen yleisen palautelomakkeen. Palautekanavalle jätettiin aiemmin vain tekniselle osastolle suuntautuva palaute.

Anna palautetta -linkki löytyy sekä verkkosivujemme ylä- että alaosiosta. Palautesivulla on linkki palautekanavaan, mutta myös linkit Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen, HSL:n ja Finntrafficin palautesivuille.

– Toisinaan saamme kunnalle kuulumatonta palautetta. Kunta ei esimerkiksi enää järjestä terveyskeskuspalveluita ja hammashoitoa, ja järjestyshäiriöistä kuten häiritsevästä mopoilusta pitää soittaa poliisille, sanoo palvelukeskuspäällikkö Riku Haili

– Valtaosa saamastamme palautteesta kohdistuu tekniselle osastolle, ja tästäkin suurin osa yhdelle viranhaltijalle. Tämän takia vastausaika vaihtelee, mutta pyrimme vastaamaan palautteeseen mahdollisimman pian, Haili jatkaa.

Esimerkiksi toukokuussa palautekanavaan jätettiin 40 palautetta, joista 5 eivät koskeneet kunnan toimintaa. Muut palautteet, yhtä lukuun ottamatta, kohdistuivat tekniselle osastolle.

Palautekanava on Sitowisen toteuttama palvelu, joka sijaitsee Sitowisen palvelimella.

Ohjeet palautteen antajalle

1. Valitse ensin palautteen aihe

Valinta ohjaa palautteen oikealle henkilölle. Aiheita ovat

Kadut, tiet, parkkipaikat ja toritKunnan ylläpitämien katualueiden kunto ja kunnossapito
KatuvalotMm. sammuneet katuvalot, toive uudesta katuvalaistuksesta
Leikkipuistot, liikuntapaikat, koulujen ja päiväkotien pihatMyös esimerkiksi liikuntahalli, urheilukenttä, uimahalli ja kuntosalit.
Puistot, viheralueet ja uimarannat
Ympäristö ja roskaaminen
Hylätyt ajoneuvot
VesihuoltoKunnan vedenjakelu-, viemäri- ja hulevesiverkkoon liittyvät asiat
Esiopetus ja varhaiskasvatusPäiväkotien ja esikoulujen toiminta
Koulut ja iltapäivätoimintaKoulujen ja koulun jälkeen järjestettävien kerhojen toiminta
Kirjasto- ja kulttuuripalvelutKirjaston palvelut ja kulttuuritoiminta
Nuoriso-, urheilu- ja hyvinvointipalvelutNuorisoon, liikuntaan ja hyvinvointiin liittyvä kunnan toiminta
Työ- ja yrityspalvelutYrityksiin ja elinvoimaan liittyvä toiminta
Yleinen palauteMuu palaute, jolle yllä olevat luokat eivät sovellu.
Kuvassa palautekanavan aihevalikko. Aiheeksi voi valita 1. Kadut, tiet, parkkipaikat ja torit
2. Katuvalot
3. Leikkipuistot, liikuntapaikat, koulujen ja päiväkotien pihat
4. Puistot, viheralueet ja uimarannat
5. Ympäristö ja roskaaminen
6. Hylätyt ajoneuvot
7. Vesihuolto
8. Esiopetus ja varhaiskasvatus
9. Koulut ja iltapäivätoiminta
10. Kirjasto- ja kulttuuripalvelut
11. Nuoriso-, urheilu- ja hyvinvointipalvelut
12. Työ- ja yrityspalvelut
13. Yleinen palaute

2. Valitse palautteen luonne

Eli esimerkiksi kysymys, kiitos, moite tai idea. Aiheen ja luonteen valinta auttaa meitä tilastoimaan saamaamme palautetta.

Kuvassa palautekanavan valikko, josta valitaan palautteen luonne. Palautteen luonteeksi voi valita kysymyksen, kiitoksen, moitteen, idean tai muun.

2.1. Kartta

Seitsemän ensimmäistä aihetta vievät tämän jälkeen kartalle, johon voit merkitä pisteellä, viivalla ja/tai alueella paikan, jota palautteesi koskee. Jos et halua merkitä mitään kartalle, voit ohittaa sijainnin lisäämisen rastittamalla ylhäällä oikealla sijaitsevan ruudun. Kohta “Ohita sijainnin lisääminen” näkyy aina näytön oikeassa laidassa.

Kuvassa palautekanavan karttatoiminto. Karttaan voi lisätä pisteen, viivan tai alueen. Jos karttaan ei halua merkitä mitään, pitää rastittaa Ohita sijainnin lisääminen -kohta.

3. Kirjoita palautteesi tekstiruutuun

Älä kerro arkaluonteisia tietoja.

Kuvassa palautekanavan tekstiruutu, johon kirjoitetaan palaute. Palautteen pituus voi olla korkeintaan 1000 merkkiä.

4. Lisää kuva

Voit lisätä kuvan laitteeltasi tai ottaa kuvan asiasta, jota palaute koskee. Palautteeseen voi lisätä 1–5 kuvaa. Kuvan lisääminen on vapaaehtoista. Tämä valikko voi näyttää oudolta isolla näytöllä.

Kuvassa palautekanavan kuvanlisäämisvalikko. Tässä kohtaa voi valita, lisääkö kuvan laitteelta vai ottaako kuvan laitteen kameralla. Kuvan lisääminen on vapaaehtoista.

5. Kerro nimesi ja yhteystietosi

Arvostamme saamaamme palautetta ja vastaamme oikein mielellämme palautteeseesi ja kysymyksiisi. Jos rastitat vaihtoehdon Palautteeni saa julkaista, palautteesi sekä siihen antamamme vastaus julkaistaan kunnan karttapalvelussa.

Kuvassa palautekanavan yhteystietolomake. Lomakkeeseen on lisättävä nimi ja säköpostiosoite tai puhelinnumero. Lomakkeessa voi rastittaa kohdan Palautteeni saa julkaista. Lomakkeessa on valmiiksi rastitettuna kohta Haluan henkilökohtaisen vastauksen. Lomakkeessa on rastitettava kohta Hyväksyn palautteen käyttöehdot ja tietosuojaselosteen.

– Silloin tällöin saamme nimetöntä palautetta, joka sisältää kysymyksiä tai väärinymmärryksiä. Haluaisimme kernaasti auttaa kuntalaisia oikean tiedon saamisessa, mutta nimettömän palautteen antajia emme pysty auttamaan, Riku Haili toteaa.

Järjestelmä helpottaa palautteen hallinnointia

Palautekanavan kautta tullut palaute pysyy palautejärjestelmässä, jossa sitä hallinnoidaan. Järjestelmää käyttävät viranhaltijat näkevät, onko palautteeseen vastattu, mitä on vastattu ja milloin. Palautejärjestelmästä palautteet löytyvät helposti, ja niihin voi palata myöhemmin.

– Sähköpostissa tulleet viestit voivat hukkua muiden viestien joukkoon eivätkä siirry eteenpäin, jos viranhaltija on poissa tai vaihtuu. Sen takia haluamme kaiken palautteen palautejärjestelmään, Haili tarkentaa.

Palautejärjestelmästä saa ajettua tilastot siitä, minkä aiheista ja luonteista palautetta kunta saa ja kuinka nopeasti siihen on vastattu.

– Kunnan päättäjät ovat toivoneet tällaista tilastointia. Tämän takia kaikki palautteen anto on keskitetty palautekanavaan, Haili sanoo.